Skip menu

Klaprozen spotten

Al een paar weken kijk ik naar ze uit en vorige week zag ik de eerste exemplaren in de buurt van Sliedrecht. Mijn antennes staan 'aan', maar de klaprozen die ik zie zijn spaarzaam. Ik keek naar ze uit omdat ze gewoonlijk half mei hun vrolijke rood mengen met de witte en gele bloemenpracht in de berm. Zondag maakten we een wandeling langs de  waterweg met als doel: klaprozen spotten. We kwamen de mooiste veldbloemen tegen, dat wel. Voor de rest was de oogst nul komma nul. Gisteren zag ik er enkele in de buurt van de rijksweg op een talud. 

Veldbloemen te kust en te keur

Veldbloemen te kust en te keur, dat wel, maar de klaprozen laten zich niet vinden. Zelfs niet in dit kleine stukje wilde natuur langs de bermen. De boterbloemen overheersen in de berm, schitterend in de zon.  Er ligt een goeden waas over het veld met bloemen. Een klein beetje roze wordt toegevoegd door de rode klaver. Geel en wit. Het is half mei altijd wachten op het rood 😉.


Het is half mei altijd wachten op het rood

Bloemen met dierennamen

Toen ik als kind samen met mijn vriendinnetje langs de dijk speelde plukten we paardenbloemen, kikkerbloemen en schapenbloemen. Grappig genoeg ontdek ik bij het nazoeken van de term schapenbloem dat hiermee de rode klaver bedoeld wordt. Dan toch ook maar even surfen op de term kikkerbloemen. En ja, ik vind een krantenstukje waarin onze kindertermen bevestigd worden: 'Fluitenkruid heeft bovendien een voorliefde voor vocht en klei. Het bloeit zeer uitbundig met witte ’kikkerbloemen’ in mei en gedijt in de zon zowel als in de schaduw'. 



Rode Klaver


De paardenbloem is uitgebloeid



De boterbloemen overheersen in de berm, schitterend in de zon 


Er ligt een goeden waas over het veld met bloemen


De Engelse naam buttercup is wel heel toepasselijk



Raak!

Vandaag ga ik op pad naar het talud onder de Rijksweg waar ik de klaprozen gisteren zag toen we er langs reden. Aangekomen bij het begin van het oude jaagpad maak ik een praatje met een onbekende mevrouw die me aanspreekt (wat een mooi weer hé?). Terwijl ik me omdraai om verder te lopen zie ik aan de overkant de klaprozen bloeien. Dus maak ik rechtsomkeert, steek de brug over en wandel terug langs ons huis naar het eind van het smalle schiereiland waarop we wonen. Daar staan ze aan de rand van de vliet, op nog braakliggende grond bij de nieuwe huizen. Heb  ik even geluk 😊.


Op de terugweg traceer ik een verdwaalde klaproos



Daar staan ze dan, aan het eind van het schiereiland bij de nieuwe huizen


Veld vol klaprozen langs de weg van Marlborough naar Avebury (2004)



Mei 2020: rand dorp Maasdijk Lange Kruisweg


Noten

Het jaagpad loopt langs de Zuidvliet in Maassluis richting de rotonde bij het begin van de Rijksweg.