Skip menu

Met Vrouwenmantel kun je je mannetje staan

Vrouwenmantel is een van die kruiden waar ik iets mee 'heb'. De zachte ronde vormen spreken me aan. Als klein plantje kreeg ze vorig jaar een plekje in onze tuin. Ze laat iets meegaands zien in haar uiterlijk. Met haar bladen vangt ze de dauwdruppels op, die schitteren in de zon. Het is alsof ze de tranen voor je opvangt. Ze staat te pronken in de tuin, mijn vrouwenmantel...

Vrouwenmantel draagt de capaciteiten van de zorgende vrouw in zich. Beschermend vouwt ze haar blad om een druppel vocht. Met de zon die erop schijnt lijkt het een parel in het midden van het blad. Stel je voor dat die druppel vocht een traan is. Opgevangen door Vrouwenmantel en beschenen door de zon transformeert ze tot een juweel. De glinsterende druppel is bijna niet op een foto te vangen. Toch wil ik dit beeld heel graag vasthouden. Vrouwenmantel zorgt en beschermt. Ze doet haar naam eer aan.

'Mantel van Freya' staat er in mijn kruidenboek. Freya is de Noorse godin van vruchtbaarheid en liefde. Ik vind dat wel bij het vrouw zijn passen. Tegelijk is ze een vechtersbaas, lees ik op internet. En dat is maar goed ook. Want alleen met lief en aardig zijn kom je er niet. Dan wordt je onder de voet gelopen. Dat vrouwenmantel die twee verschillende kanten kent zie je niet aan haar af. Gaat het om een binnenkant en een buitenkant? En welke kant  laat je dan aan de wereld zien?

Wat mij betreft moeten ze elkaar aan kunnen vullen. Vrouwenmantel kan je daarbij helpen. Ben je te zacht en te lief, dan past de plant goed bij jou. Maar laat je je zachte kant moeilijk zien en doe je je sterker voor dan je bent, ook dan is dit kruid heel geschikt. Dus als mijn vrouwelijke energie uit balans is ga ik in gesprek met haar...

Misschien kun je stellen dat Vrouwenmantel goed voor ons zorgt. Ze ondersteunt je bij menstruatieklachten, overgangsklachten en bevalling. Typisch dingen waarbij je het gevoel kan hebben dat je er alleen voor staat. En dan moet je 'je mannetje' kunnen staan 😉. 



Ze staat te pronken in de tuin


Het is alsof ze de tranen voor je opvangt


De glinsterende druppel is bijna niet op een foto te vangen



Een schattig blauw bloemetje vormt een compositie met de vrouwenmantel



Bronnen

Vakopleiding Kruidengeneeskunde bij Het Kruidenrijk
Yvonne Maessen en Jim Streefkerk Kruiden, signatuur en eigenschappen, 1993

Websites