Skip menu

Het Madeliefje en het vergeethoekje

Op het eiland Lewis in Schotland groeien de madeliefjes aan de rand van het strand. Een klein beetje verbaasd ben ik wel. Het madeliefje hoort bij het kind dat iets uitstraalt van 'Ik red me wel. Om mij hoef je je geen zorgen te maken'. De madeliefjes op het strand lijken dezelfde boodschap af te geven....



Op Lewis groeien de madeliefjes aan de rand van het strand.



Een klein beetje verbaasd ben ik wel. 

Op zoek naar een foto van madeliefjes realiseer ik me dat ik er geen een heb. Ik fotografeer bloemen in soorten en maten, maar het kleine madeliefje zit in het vergeethoekje. Na wat zoeken in de buurt krijg ik ze in het oog. Op de pas gemaaide velden steken ze dapper  hun kopjes boven de grond. Hebbes!



Na wat zoeken krijg ik ze in het oog
Dapper  steken ze hun kopjes boven de grond 


Signatuur en typologie

Tijdens mijn kruidenopleiding leerde ik dat het madeliefje past bij kinderen die zich ogenschijnlijk wel redden. Stevige, blonde kindjes met roze wangetjes die het leven dapper verkennen (Mars). Maar ook kindjes die zichzelf het liefst omgeven met harmonie. Ze passen zich moeiteloos aan de wensen van anderen aan (Venus). 

Het madeliefje past dus goed bij kinderen die zichzelf wel lijken te redden. Ze verbergen hun kwetsbare stukje en gedragen zich stoer en zelfstandig, waardoor ze snel aan de aandacht ontsnappen.
Omdat ze zo weinig aandacht vragen worden ze al gauw een beetje vergeten. Maar soms worden ze ziek. En dan? Vertroetelen en madeliefjestinctuur? Of zijn we in dat geval eigenlijk een beetje te laat? Die madeliefjestinctuur komt zo af en toe wel van pas. Ook als volwassene kun je de schijn wel eens iets te lang ophouden. Handig om het in huis te hebben :-).

Geneeskrachtige werking

De kruidentinctuur is o.a weerstandsverhogend (let eens op, het madeliefje groeit het hele jaar door in alle jaargetijden).
Kinderklachten: verkoudheid, hoest met veel snot en slijm, huidproblemen, acute infectieziekten met koorts en uitslag.



Uiteindelijk toch nog een foto gevonden


Een veld vol madeliefjes
Bocht onderaan rand Rozenlaan Westlandse Weg Maassluis


Bronnen

Vakopleiding Kruidengeneeskunde bij Het Kruidenrijk
Yvonne Maessen en Jim Streefkerk Kruiden, signatuur en eigenschappen, 1993

Kindje op moeders schoot - Themadag van het Kruidenrijk - Yvonne Maessen - Corrie van Rossum - Joke Visker

Aanvulling SuSanna Oldersma, Praktijk voor Homeopathie en CEASE Therapie (website)

Het madeliefje, Bellis perrenis, homeopatische middel, werkt op de spiervezels, bloedvaten, en trauma aan het bekken. Madeliefje is naast een kinderkruid ook een heel goed kruid voor vrouwen met bekkeninstabiliteit.  Het verstevigt de banden en pezen.