Skip menu

Paardenbloemen: kleine zonnetjes zijn het

De paardenbloem tooit de velden, en niet alleen de velden, maar ook de bermen. Ik zie hem vastgeklemd aan oude muren, in soorten en maten. Ze duiken op tussen de stenen van de stoep, parkeren zich in onze tuin en moeten er van mij weer uit. Erg gastvrij ben ik niet voor ze...

Kleine zonnetjes

Kleine zonnetjes zijn het, die de levenskracht stimuleren. Goed voor de lever, passend bij mensen die graag steviger zouden zijn. Paardenbloemen kun je gebruiken in de keuken. Gekookte paardenbloembladeren, paardenbloemkoffie van de wortels, paardenbloemwijn voor degenen die graag experimenteren. Ik ga de uitdaging niet aan. Misschien later. Dan begin ik met paardenbloemsla  😊 


Paardenbloem


In de schaduw groeien naar het licht


Velden vol paardenbloemen


Variatie met ronde kopjes (België, Wéris)

Aangewaaid


Dit jaar verschijnt de paardenbloem op verschillende plekken. Ook in mijn tuin, waar ik ze liever niet heb 😉. Je kunt dat afdoen met de stelling: 'Die staan op dit moment overal'. Dat is helemaal waar. Maar de vraag van Paardenbloem zou kunnen zijn: 'Wat heb je op je lever?' Ik kan er op zijn minst over nadenken, toch?



Bronnen

Vakopleiding Kruidengeneeskunde bij Het Kruidenrijk
Yvonne Maessen en Jim Streefkerk Kruiden, signatuur en eigenschappen, 1993