Skip menu

Druiven plukken en jam maken

Deze week maakte ik sap en jam van de druiven uit onze eigen tuin. Dat was voor het eerst, want de druiven in de tuin van ons vorige huis waren van een witte soort en niet echt lekker. Die lieten we aan de vogels. Maar de blauwe druif in onze huidige tuin heeft dit jaar extra zijn best gedaan. De vruchten smaken zoet en als je de pitjes en de wat taaiere velletjes voor lief neemt, is het heerlijk om af en toe een trosje te plukken...

Deze week maak ik dus sap en jam van de druiven uit onze eigen tuin. Het signaal om te plukken komt van een zwerm vogels met wel heel erg veel belangstelling voor de druif. 

Nou had ik samen met mijn kleinzoon een eerdere poging gedaan om jam te maken. Hoewel we dachten dat we met een paar flinke trossen een potje konden vullen, kwamen we niet verder dan een klein vloeibaar laagje siroop. Dat kwam omdat ik de hoeveelheid suiker die ik toe moest voegen wel heel groot vond. Wel lekker trouwens, maar in één hap op 😉.

Met een emmer vol trossen kon ik nu wel een middagje vooruit. Het maken van sap is prima gelukt. Zonder enige toevoeging is het zoet genoeg van zichzelf. De jam vraagt toch nog om wat meer ervaring. Die is ondanks de grotere hoeveelheid suiker nog steeds dunner dan je mag verwachten. Het is meer een soort gelei. Maar de smaak ervan is heerlijk. En je kan het gebruiken als broodbeleg, maar ook in de yoghurt of kwark 😉. 

Druivensap en druivenjam

Een klein laagje druivensiroop

Met deze oogst ben ik een middagje zoet