Skip menu

Die oude linde staat er al een tijdje

Toen ik voor het eerst bij een vriendin op de koffie ging, zag ik bij haar een schilderij van een boom. Op de een of andere manier bleef de tekening mijn aandacht trekken en ze haalde die voor mij van de muur. De tekening was gemaakt door haar oom en de boom stond op het Landgoed Ockenburgh. Ik wil die boom vinden, was mijn eerste gedachte. En dat is gelukt. Gisteren vertrokken we met een waterig zonnetje richting Den Haag...

Maar hoe ging ik die boom nou vinden? De makkelijkste manier zou zijn om met mijn vriendin samen te gaan. Ware het niet dat ik de tijd wil hebben om contact met de boom te maken en zijn energie te voelen. Misschien klinkt dat een beetje zweverig, maar zo werkt het nu eenmaal bij mij. En als ik een eerste keer alleen ga heb ik die tijd en hoeven anderen niet op mij te wachten. Mijn man gaat altijd mee en die is dat gewend πŸ˜‰.

De aanwijzingen die ik krijg helpen me al op weg. De boom staat in de buurt van het tuincentrum, er is een bruggetje waar je over moet en er is een hek. Op de site van monumentale bomen vind ik een interactieve kaart waar je niet alleen de plek kan vinden, maar ook foto's, de hoogte en de omtrek. 
Dat het om een linde ging had ik niet verwacht. Ik had hem 'uitgescholden' voor een oude eik. Maar zonder blad is dat soms even lastig (voor mij). 

De boom moet op een hoekpunt van twee weggetjes staan. Maar omdat ik niet weet waar ik precies ben is het toch even zoeken. We proberen het eerste bruggetje na de parkeerplaats en lopen recht tegen een hek aan. Het beschermt het hogere deel van het landschap. Ik kan me voorstellen dat dat stukje duin je aanmoedigt om er op te klimmen en het daarmee te beschadigen. Dat zou jammer zijn.  
Een beetje op goed geluk volgen we het hek. En verrassend genoeg vinden we de linde net om de hoek van het weggetje. Onderaan dit blog staat de link naar het kaartje. 

Ik sta een tijdje in haar buurt en loop heen en weer om het verschil in energie te voelen. Ik wist het wel dat dit een bijzondere boom was. Dat was op de tekening al te zien. Den Haag hanteert een leeftijd van minstens 50 jaar voor een monumentale boom. De oude linde zal dit met gemak halen. Op het moment dat de tekening werd gemaakt zag ze er al uit als een bejaarde dame. En dat was in 1936, dus bijna 90  jaar geleden. Dan moet ze aanmerkelijk ouder zijn dan 50 jaar*. Met respect neem ik afscheid van haar πŸ˜‰.


De linde staat buiten het hek aan de rand van het pad

Dit is de boom van de tekening, een grote, oude linde met een lange geschiedenis. Hij heeft een krachtige uitstraling die van verre te voelen is. De schilder die de boom tekende heeft aan de andere kant gestaan, toen het stuk duin nog niet afgeschermd was voor publiek. Mijn man klemt zich tegen het hek in een poging de boom op een gelijkende manier op de foto te nemen πŸ˜‰.


De schilder moet aan de andere kant gestaan hebben


De oude dame blijkt zo'n 140 jaar oud te zijn


De tekening is gemaakt door Piet Nieuwenhuysen (1916-2010)




De boom vanaf de overkant van de singel

Op het Landgoed Ockenburgh staan vier monumentale bomen. Het zijn drie beuken en een linde. Vandaag kwamen we speciaal voor de linde. Op de terugweg kwamen we twee van de beuken tegen. Dat was een leuke verrassing. Over een tijdje bloeien de rododendrons en dan is de kleurenpracht enorm. Dan gaan we zeker nog een keer terug naar deze mooie plek πŸ˜‰.


Piet Nieuwenhuysen


Westlands Museum, september 2009


Werken Piet Nieuwenhuysen "Westland 1960-1980"


Piet samen met twee zussen op de tentoonstelling van zijn werken
Foto's: privΓ© collectie van de familie

Het Landgoed Ockenburgh maakt deel uit van Den Haag en ligt tegen Loosduinen aan. 
De kaart met de bomen vind je via deze link. Klik boven de foto's op 'kaart'. 

Om in Den Haag als monumentale boom aangemerkt te worden moeten ze volgens de regels minstens 50 jaar oud zijn en in een goede conditie verkeren. Daarnaast gelden nog een paar aanvullende regels. 

* Ik surf nog even verder naar het Landelijk Register Monumentale Bomen. Daar staat wat meer informatie over deze linde. Het plantjaar is 1880_1890. Ze is dus ouder dan mijn geschatte honderd jaar. Volgens de laatste meting in 2020 is de omtrek 525 cm en de hoogte 24,40 meter.