Skip menu

De Oogstmaan en appels plukken

 Leuk! denk ik, vandaag gaan we appels plukken. Opgewekt sta ik op en kijk naar links. De lucht is blauw. Het is mooi weer, constateer ik tevreden. Aangekomen in de hal kijk ik naar rechts en zie een grijze lucht en natte dakpannen. Met een frons kijk ik opnieuw naar links en zie de net verschenen regenboog. Oké, denk ik. Ik geloof dat ik het snap. Even later is het overal grijs en nat. We beraden ons en volgen de buienradar. Halverwege de ochtend gaan we op stap...



An apple a day keeps the doctor away


De net verschenen regenboog

De Oogstmaan en de appel

De Oogstmaan begint op 12 september en duurt tot 12 oktober. De boom die erbij hoort is de Appel. Heel toepasselijk gaan we dus vandaag appels plukken en dat is een succes. De appelplukdag is georganiseerd door een landwinkel in onze regio. We krijgen doorzichtige plastic tassen mee en doorkruisen de boomgaard. Onze kleinkinderen plukken mee (soms met een beetje hulp) en vullen hun eigen tas. Wij nemen die van hen over als ze te zwaar worden. Tevreden eten ze na afloop een zelf gekozen appel. Samen plukten we vijftien kilo fruit :-).


De appelboomgaard

Jantje zag eens pruimen hangen

Nu we toch aan het oogsten zijn rijden we door naar het Landje van mijn broer. Daar staat de pruimenboom geduldig op ons te wachten. De vruchten zijn inmiddels donkerroze en de meesten ervan zijn rijp.  Onder de boom liggen de al-uit-de-boom-gevallen pruimen. Die zijn overrijp. Wij plukken de exemplaren die zonder moeite loslaten. Af en toe valt er een pruim naar beneden en kiest daarmee voor een plekje onder de boom :-). De kleinkinderen helpen nog even mee maar hebben het na de appels wel gezien. Ze dartelen door het gras en gaan op in hun spel.


De pruimenboom op het landje van mijn broer

Appels en peren

Eenmaal thuis wacht de taak om de vruchten te sorteren (gewone appels, goudrenetten, handperen, stoofperen) en te verwerken. Pruimensap, appeltaart, jachtschotel (stoofpeertjes met sucadelappen, aardappelen en gebakken uien) komen deze week op het menu. Ik kan me daar nu al op verheugen. 


Samen plukten we 15 kilo fruit

An apple a day

Met de appel kun je veel kanten op. Onder de schil zitten mineralen en vitaminen die ons gezond houden. 'An apple a day keeps de doctor away' leerden we al heel jong. Appel helpt het lichaam te reinigen. Er is ook een Bachremedie (Crab apple), die emotioneel reinigend werkt. De oorspronkelijke wilde appel had vroeger doorns en smaakte minder zoet lees ik in The living Wisdom of Trees van Fred Hageneder. Die doorns zijn trouwens wel logisch, want wilde bramen hebben uiteindelijk ook doorns. Ik kan dat wel plaatsen. 

Appeleiland

In Engeland ligt het legendarische Avalon. Het eiland waar de gewonde koning Arthur naartoe gebracht zou zijn per boot. Het was omgeven door water en lag verscholen in sluiers van mist. 
Avalon betekent 'appel' en mensen wijzen het stadje Glastonbury aan als plaats waar het zou liggen. 

Sprookjes en legenden

Ook in sprookjes en legenden komt de appel voor. Denk alleen al aan Sneeuwwitje, die een appel aangeboden krijgt. De appel stond symbool voor vruchtbaarheid en huwelijk, dus die ga je niet afslaan. Voorlopig hebben we appels genoeg. We kunnen er nog een tijdje mee vooruit 😊.

Boomkalender

De Appel maakt deel uit van de Boomkalender. Link naar deze pagina: