Skip menu

Veldbloemen in de stad

Bermen vol met Fluitenkruid, een rand met koolzaad langs de huizen. Een bloeiende palm op een pleintje. Natuur om je heen, overal waar je maar kijkt. Dat er zoveel moois in de stad te ontdekken is... 

Fluitenkruid

Fluitenkruid, daar word je vrolijk van. Ze staan in volle glorie langs de Weverskade. En als je ze al over het hoofd zou zien dan zou je ze wel ruiken. Van de holle stengels kan je een fluitje maken. Wist je dat het familie van de berenklauw was? Als kind noemde ik het 'kikkerbloemen' 😉.

In het blog: 'Klaprozen spotten' staat een stukje over bloemen met dierennamen:
"Toen ik als kind samen met mijn vriendinnetje langs de dijk speelde plukten we paardenbloemen, kikkerbloemen en schapenbloemen. Grappig genoeg ontdek ik bij het nazoeken van de term schapenbloem dat hiermee de rode klaver bedoeld wordt. Dan toch ook maar even surfen op de term kikkerbloemen. En ja, ik vind een krantenstukje waarin onze kindertermen bevestigd worden: 'Fluitenkruid heeft bovendien een voorliefde voor vocht en klei. Het bloeit zeer uitbundig met witte ’kikkerbloemen’ in mei en gedijt in de zon zowel als in de schaduw'. "
(voor het hele blog: zie link onder).


Weverskade Maassluis vanaf de Wedde



Koolzaad en graancirkels

Bermen vol koolzaad langs de snelweg, al rijdend niet in een beeld te vangen. Hier in het stadje is een geveltuintje waar het zijn kans gegrepen heeft. Prima denk ik. Laat maar groeien en bloeien.
 
Verhaal voor onze kleinkinderen: jaren geleden maakten we een reis naar Engeland in de tijd dat de graancirkels verschenen. Ook in mei. Naast een aantal 'gewone' graancirkels ontdekten we dat jaar ook een cirkel in een koolzaadveld. Daar probeerden wij in alle onschuld ook bij te komen. Zoveel mogelijk het gewas ontziend liepen we tussen bijna manshoge bloemen. Voor de goede orde: we liepen natuurlijk niet dwars over het veld, maar langs hele smalle paadjes er tussendoor. Eenmaal terug bleken we onder de gele vlekken te zitten. En nee, die krijg je er niet één, twee, drie uit. Een ervaring rijker en ons lesje wel geleerd 😉.
Ergens las ik dat er een boer geweest is die bij zo'n koolzaadcirkel een uitkijktoren had geplaatst. Niet om gele jassen en handen te voorkomen natuurlijk, maar wel om zijn veld te beschermen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen... 


Straatrand op het Stort

Een exoot op een pleintje

Een bloeiende palm, in een soort geveltuintje op een pleintje. Hij valt me op door de bloei. Anders was ik er misschien wel aan voorbij gelopen zonder hem aandacht te schenken. Een stukje verder staat er nog een. De knoppen van die palm zijn nog omhuld door het buitenste blad. Ik denk dat het de Chinese waaierpalm is. Corrigeer me gerust als ik het mis heb...



Plantenfamilie met blauwe bloemetjes

Een beetje verstopt onder de struiken staat dit plantje met zijn kleine blauwe bloemetjes. Ik ga toch even zoeken welk plantje het is. Nee, geen komkommerkruid, al speelde dat wel door mijn hoofd. Maar dat ziet er heel anders uit. Slangenkruid dan misschien? Dat zou veel hoger moeten worden. 
Ik kom tot de conclusie dat het de overblijvende ossentong moet zijn. Wordt het plantje dus genoemd naar de grote bladeren. Al geef ik toe dat die kleine bloemetjes daar wel een beetje bij in het niet vallen. 
Geen komkommerkruid en ook geen slangenkruid. Nu goed onthouden dus...Je hebt ook nog de gewone ossentong met andere bladeren. Die is ook wat hoger op de afbeeldingen die ik vind. Ik weet nog niet of ik het met mezelf eens ben over welke variatie het is. Ik loop er nog maar eens langs zo af en toe. 


Overblijvende ossentong


Komkommerkruid 


Slangenkruid 

Familietrekjes

Eén grote familie, allemaal blauwe bloempjes, allemaal ruwharig, maar niet allemaal eetbaar! 


Nog een paar websites

Ook dit jaar bloeien de klaprozen voor mijn gevoel weer laat en is het wachten op het rood tussen het geel en wit. 

Blog over sneeuwcirkels en graancirkels.

Foto van graancirkel in koolzaadveld. 

Boraginaceae: al deze planten horen bij één grote familie.