Skip menu

Aan het Sint Jacobskruiskruid zal het niet liggen

De nieuwkomer in onze tuin groeide uit tot een stalkaars. Ik prijs hem de hemel in en geniet van zijn bloei. Een paar dagen later zie ik gezellige gele bloemetjes opduiken tussen de kamperfoelie. Ben benieuwd. Oh, Sint Jacobskruiskruid, die moet eruit is mijn eerste gedachte. Maar ben ik daar wel zo zeker van?... 

Kijk, ik vind je wel mooi, redeneer ik, maar je bent giftig en dat maakt het lastig. Giftig voor paarden toch? Er komen geen paarden in mijn postzegeltuin. Waar doe ik moeilijk over? De bloem heeft ook nog de naam van een heilige apostel: Sint Jacobskruiskruid. Dan moet er toch ook iets positiefs te melden zijn? Ik ken maar één andere plant met de naam van een heilige. En dat is het Sint Janskruid. Het is heilzaam en genezend. Heeft zijn naam te danken aan de dag waarop hij in alle glorie bloeit: 24 juni (zomerzonnewende). Ik zoek de datum van Sint Jacobus op: 25 juli. 

Toch maar even verder zoeken. Ik vind een leuke site waardoor ik wijzer word. 'Tuin' wijzer in mijn geval 😉. Het goede nieuws over het Sint Jacobskruiskruid is dat er heel veel bestuivende insectensoorten op af komen. Bijen, vlinders en zweefvliegen. Nu ik het weet zie ik ze ook af en aan vliegen. Het is een drukte van jewelste bij het Sint Jacobskruiskruid in de buurt.

De bijbehorende vlinders zijn ook naar de heiligen genoemd: de Sint Jacobsvlinder en de Sint Jansvlinder. Allebei zwart met een rood patroon. Wel even opletten dus. Ze hebben maar een maandje overlap en dat is in juni. Dat is dan weer handig voor mij 😉.
De Sint Jacobsvlinder vliegt dan zijn laatste rondjes, en de Sint Jansvlinder begint ermee. Sint Jan hoort bij hoogzomer dus dat ga ik wel onthouden. Hij heeft zes rode stippen op elke vleugel. De onderste vleugels zijn rood. De Sint Jacobsvlinder heeft rode strepen en een paar vlekjes op zijn zwarte vleugels. Het zijn allebei nachtvlinders die ook overdag actief zijn. Ik ga eens proberen om ze te spotten...

Plaatjes van de vlinders vind je op deze site.


Een nieuwkomer waar ik even aan moet wennen


Ik prijs de stalkaars de hemel in


Goed bezocht door hommels


Sint Janskruid

En nog een raadsel

Een pop van een vlinder denk ik in eerste instantie. Maar dat gaat hem niet worden. Want langzaam is het aan het bewegen en een dag later vertrokken. Te dicht bij het terrasje misschien. Weet iemand wat het is of wordt?



 

Terug lezen?

https://grootmoedersdagboek.blogspot.com/2015/06/sint-janskruid-het-zonnetje-in-huis.html